We zijn er voor je  

Jongeren en corona

Door de maatregelen rondom het coronavirus zien je dagen en weken er opeens totaal anders uit. Geen school, geen sport, geen werk bij je bijbaantje (en dus waarschijnlijk ook geen inkomsten) en je sociale contacten krijgen een heel andere vorm. Misschien is je thuissituatie heel anders dan normaal en zijn er spanningen en irritaties. Het coronavirus heeft invloed op het leven van iedereen, van jong tot oud.
Lees hier met welke gevoelens en situaties je te maken kan krijgen en welke tips en adviezen we voor je verzameld hebben!

Uit onderzoek is gebleken dat 4 op de 10 jongeren wel eens een langere periode last heeft gehad van eenzaamheid. Geen wonder dat je er nu in deze tijd ook last van kan hebben. We geven je enkele tips en adviezen bij eenzaamheid: 

  1. Blijf in contact. Maak elke dag contact met iemand. Dat kan via de app, een belletje of door samen online te gamen. Of neem contact op met de Emergis telefoonlijn, de Kindertelefoon (tot 18 jaar), de Luisterlijn of het jongerenwerk bij jou in de buurt.
  2. Ga naar buiten. Ga elke dag even naar buiten. Frisse lucht is goed voor je. Ben je verkouden? Blijf dan thuis en vermaak jezelf in de tuin of op het balkon. Ben je fit? Ga dan een stukje wandelen op een rustige plek. Denk eraan dat je 1,5 meter afstand houdt van anderen.
  3. Blijf positief. Vind je de nieuwsberichten heftig? Je hoeft niet alles te lezen. De belangrijkste maatregelen lees je op de site van het RIVM. Bedenk je ook dat jij niet de enige bent die hiervan baalt. Het is gelukkig een tijdelijke maatregel. Zet ‘m op! Behoefte aan wat vrolijke berichten? Check www.stay-up.nu
  4. Dagritme. De hele dag in je onesie rondhangen en netflixen is verleidelijk, maar daar word je niet vrolijker van. Dus… zet je wekker, maak je huiswerk, ga naar buiten en doe thuis leuke dingen. Wat dacht je van je fotoboek afmaken, even gamen, een taart bakken of je moeder helpen ?
  5. Help een ander. Het is fijn om iets voor een ander te doen in deze tijd. Voel jij je fit? Check dan hoe het gaat met de mensen in je straat. Misschien kun je ze helpen met de boodschappen of de hond uitlaten.

Stress hoort bij het leven en betekent eigenlijk gewoon: ‘spanning’ of ‘druk’. Misschien voel je je door corona en omdat je veel thuis moet zijn meer gespannen dan anders. Ook dat is normaal. Maar wat als de spanning je teveel wordt? Hoe word je weer kalm? En waar kan je hulp zoeken? 

Gezonde stress voel je bijvoorbeeld als je iets nieuws moet doen of als je een presentatie moet houden. Stress zorgt ervoor dat je geconcentreerd bent en goed kunt presteren. Je lichaam maakt stofjes aan waardoor jij goed op de situatie kunt reageren. Als de gebeurtenis voorbij is, neemt ook je gevoel van spanning als vanzelf weer af. Als het gevoel van spanning heel erg is en heel lang duurt, is het moeilijk om weer tot rust komen en je kalm te voelen. Als je bijvoorbeeld heel bang bent voor de gevolgen van corona of als er veel ruzie en geweld is thuis, kan het zijn dat je in een soort ‘alarmtoestand’ terecht komt.

Teveel stress
Als je je lange tijd gespannen voelt, kan het zijn dat je dat niet meer zo goed merkt. Je bent al zo gewend aan een ‘knoop in je buik’, hoofdpijn, of gespannen schouders. Toch kunnen dat allemaal manieren van je lijf zijn om te laten merken dat je niet zo lekker in je vel zit. Hoe merk jij dat je gespannen bent? Waar in je lijf kan je dat voelen? Of gedraag je je misschien anders dan normaal? Dat je misschien zomaar moet huilen of opeens heel boos wordt?

Tips en advies bij stress:

  1. Praat erover. Als je voelt dat je gespannen bent, kan je proberen er eerst met je ouders of een andere volwassene in je omgeving over te praten. Misschien kunnen zij je vragen beantwoorden of je helpen om je weer rustig te voelen.
    Als je leerkracht of mentor je schoolwerk online heeft klaargezet, kan je misschien met hem of haar mailen. Dat kan over je schoolwerk maar dat mag ook over andere dingen die je bezighouden.
  2. Bewegen is gezond voor je lichaam én je hoofd. Iets anders dat goed helpt om te ontspannen is bewegen. Wandel bijvoorbeeld met één van je ouders, een vriend(in) of ga fietsen. Maar ook binnen is er veel mogelijk. Zo geven veel sportscholen bijvoorbeeld online workouts en yoga. Bewegen is gezond tegen stress. Het is belangrijk dat je iets kiest wat bij je past en waar je je fijn door voelt.
  3. Stilte en ontspanningNaast actieve manieren om te ontspannen kun je ook meditatie of ontspanningsoefeningen doen. Dat zijn oefeningen die je helpen om je lijf goed te voelen, bijvoorbeeld door goed op je ademhaling te letten of door je voor te stellen dat je op een hele fijne en rustige plek bent. Op YouTube vind je heel veel ontspanningsoefeningen. Voorbeelden van apps zijn de VGZ mindfulness app en de Sitting still app. Ook in de natuur kan je goed tot rust komen. Je kunt er lekker wandelen.
  4. Contact met je vrienden en familie. Steun van mensen die belangrijk voor jou zijn, helpen enorm. Naast FaceTime, Skype of chatten kun je ook iets via de post versturen. Schrijf bijvoorbeeld een kaartje voor je oma, of een gedicht voor een fijne vriend(in).
  5. Waar vind ik écht nieuws over corona? Het kan zijn dat je stress voelt door corona. Het is belangrijk dat je dan goede informatie krijgt en geen nepnieuws. Bekijk het journaal of volg berichten van het RIVM. Volg niet de hele dag het journaal maar kies één of twee momenten op een dag.
  6. Als het bij jouw thuis niet leuk is... Als je niet meer tegen de ruzie thuis kunt, als je bang bent voor iemand bij jouw thuis of als er geweld is, kun je op Jouw GGD informatie en advies vinden en chatten met een hulpverlener of per mail een vraag sturen. Ook met de Kindertelefoon kun je bellen of chatten (ook voor jongeren). Je kunt ook Veilig Thuis bellen. Zij kunnen je helpen met wat je kunt doen of je kunt een melding doen.
     
  7. Handige websites die jou helpen met stress om te gaan:
    www.emergis.nl/zelfhulp
    www.wijzijnmind.nl/corona
    www.jouwggd.nl
    www.kindertelefoon.nl
    www.brainwiki.nl
    www.nji.nl
    www.infovoorjou.nl
    Mindyoungstudio op instagram

Misschien voel je je soms angstig door de verhalen die je hoort of ziet op televisie. Dat is heel normaal, iedereen voelt zich wel eens angstig, zeker nu met het coronavirus. Misschien voel je je daardoor niet fit of voel je je gespannen. Misschien slaap je niet zo goed als anders, heb je nare dromen of je hebt hoofdpijn of buikpijn. Hier wat tips en advies bij angstgevoelens:

  1. Laat je niet gek maken. Het is helemaal niet gek om in deze tijd bang of boos te zijn. Je bent zeker niet de enige. Houd in gedachten dat onzekerheid bij het leven hoort. Dat is niet altijd makkelijk. Mensen zijn geneigd om aandacht te geven aan gevaar. Dat is nuttig en helpt ons overleven. Zo helpt je angst je nu om goede keuzes te maken, zoals fysiek contact vermijden, handen wassen en je gezicht niet aanraken.
    Laat je niet gek maken door al het nieuws en alle berichten. Volg betrouwbare bronnen als NOS journaal, RTL Nieuws en de richtlijnen van het RIVM. En spreek met jezelf of huisgenoten af wanneer je nieuws en social media volgt. Kijk niet de hele dag op je telefoon om alles te volgen en vermijd horrorverhalen.
  2. Richt je op positieve dingen. Je kunt gelukkig vaak ook zelf dingen doen om je mentaal sterker te voelen, zoals het trainen van positieve gedachten en ontspanningsoefeningen. De gratis toegankelijke site mentaalvitaal.nl kan je hierbij helpen. Lees een boek, luister of maak muziek, ga tekenen, schilderen, knutselen of probeer positieve verhalen te lezen. Je kan ook zelf iets positiefs doen voor een ander.
  3. Uit je bezorgdheid af en toe tegen iemand die je vertrouwt. Het is goed om over je vragen, zorgen of angsten te praten met iemand die je vertrouwt. Zeker nu er zoveel gebeurt om ons heen. Het is voor ons allemaal een bijzondere situatie. Misschien kun je praten met je ouders, een vriend of vriendin, mentor of leerkracht. Of iemand anders?
  4. Maak een planning van je activiteiten. Plan de dag voordien wat je morgen gaat doen en schrijf dat ook in een agenda of schriftje. Je hoeft niet de hele dag vol te plannen, maar elke dag zou de volgende vier activiteiten moeten bevatten: 

    Beweging. Liefst in de open lucht.
    Een leuke activiteit die je thuis kan uitvoeren. Kies ervoor om daar echt tijd voor te nemen.
    Een klusje. Maak een takenlijstje van dingen die je in deze tijd thuis als extra klusje kan doen. Doe er elke dag een van.
    Sociaal contact. Dagelijks contact is belangrijk. Sociaal contact moet nu even anders, maar moet niet verdwijnen. Het is belangrijk dat je dagelijks contact hebt met iemand die je dierbaar is. Dus extra telefoontjes, berichtjes, skypen met dierbaren zijn nu een must.

    Van deze vier activiteiten weten we dat als je ze regelmatig toepast, ze ontspannend werken en je rust geven. De vier activiteiten zijn de basis van goede geestelijke zelfzorg.

  5. Let op met je telefoon en sociale media. Sociale media houden van rampnieuws en zorgen vaak ook voor nepnieuws. Vermijd dit soort berichtgeving. Luister of lees nieuws op betrouwbare kanalen en slechts één of twee keer per dag.
  6. Wees trots op jezelf als je de adviezen toepast die de wetenschappers en de overheid ons opdragen. Blijf zoveel mogelijk thuis, was je handen vaak, houd lichamelijk afstand. Besef dat je - door dit te doen - het goede doet voor je medemensen en voor de maatschappij. Je verdient hiervoor een pluim.

Verdrietig zijn, geen zin meer hebben in leuke dingen, snel boos en veel moe zijn. Iedereen voelt zich wel eens zo. Als het na een tijdje weer over gaat, heb je last gehad van een dipje. Maar soms gaat het niet over en blijf je je ongelukkig voelen. Dan kan het zijn dat je een depressie hebt.

Wat is een depressie?
Iedereen voelt zich wel eens een tijdje somber, of heeft even weinig energie. Maar als deze gevoelens langer dan twee weken duren, kan het zijn dat je een depressie hebt. Waar kan je last van hebben bij een depressie?

  • Je hebt bijna de hele dag een somber gevoel
  • Je hebt geen zin in leuke dingen
  • Je wil heel veel of juist heel weinig eten
  • Je bent snel boos
  • Je hebt een ‘zwaar hoofd’
  • Je kan je slecht concentreren
  • Je bent prikkelbaar
  • Je voelt je kwetsbaar
  • Je hebt een leeg gevoel
  • Je hebt hoofdpijn
  • Je hebt buikpijn
  • Je kan niet goed slapen
  • Je bent heel moe
  • Je voelt je waardeloos
  • Je hebt geen of weinig zin in seks
  • En soms kan je het gevoel hebben dat je niet wil leven

Denk jij weleens aan de dood of maak je je zorgen over iemand? Bel dan met 0900 0113.
Er kan ook gechat worden: www.113.nl 

Tips en advies bij somberheid

  1. Praat erover met je naasten, familie en vrienden. Het is goed om over je vragen, zorgen of angsten te praten met iemand die je vertrouwt. Zeker nu er zoveel gebeurt om ons heen. Het is voor ons allemaal een bijzondere situatie. Misschien kun je praten met je ouders? Een vriend of vriendin? Of iemand anders?
  2. Probeer om regelmaat te behouden, op tijd opstaan, op tijd naar bed, blijven sporten, werken. Een dagritme helpt om houvast te krijgen/houden, zet je wekker, maak je huiswerk, ga naar buiten en doe thuis leuke dingen.
  3. Zorg voor voldoende ontspanning, doe eventueel ontspanningsoefeningen, ga wandelen, luister muziek. Onderzoek wat je prettig vindt. Om te ontspannen kun je ontspanningsoefeningen of mindfulnessoefeningen doen. Dat zijn oefeningen die je helpen om je lijf goed te voelen, bijvoorbeeld door goed op je ademhaling te letten of door je voor te stellen dat je op een hele fijne en rustige plek bent. Op YouTube vind je heel veel ontspanningsoefeningen.  Voorbeelden van apps zijn de VGZ mindfulness app en de Sitting still app. Ook in de natuur kan je goed tot rust komen. Je kunt er lekker wandelen.
  4. Bewegen is belangrijk, dus ga naar buiten en zoek een rustige plek. Iets anders dat goed helpt om te ontspannen is bewegen. Wandel bijvoorbeeld met één van je ouders, een vriend(in) of ga fietsen. Maar ook binnen is er veel mogelijk. Zo zijn er bijvoorbeeld online gymlessen en yoga. Bewegen is gezond tegen stress. Het is belangrijk dat je iets kiest wat bij je past en waar je je fijn door voelt.
  5. Probeer (telefonisch) je contacten te onderhouden en vraag aan anderen om regelmatig contact met jou op te nemen. Maak elke dag contact met iemand. Dat kan via de app, een belletje of door samen online te gamen. Neem contact op met de Emergis telefoonlijn via 0113 26 70 80, De Kindertelefoon (tot 18 jaar), Luisterlijn of het jongerenwerk bij jou in de buurt.
  6. Probeer piekeren te vermijden (zie thema piekeren). Op de site van Emergis is een zelfhulptraining te vinden over piekeren.
  7. Als je klachten erger worden, neem dan contact op met de huisarts. Laat je niet weerhouden door gedachten dat huisartsen het nu toch al zo druk hebben!
  8. Blijf niet mee rondlopen met je klachten. Er is hulp! 

Op internet vind je sites voor online ondersteuning: kijk eens op Mentaal Vitaal of op Grip op je dip of snelbeterinjevel.nl.

Op dit moment ben je waarschijnlijk meer dan anders online te vinden. Grotendeels omdat het van school moet (online les) maar daarnaast natuurlijk ook omdat je je vrienden niet in het echt kan of mag ontmoeten. Superfijn dat je dan veel kunt chatten en beeldbellen en gezellig om samen Netflix te kijken terwijl je ook met elkaar aan het bellen bent . Tegelijkertijd op start klikken en je kijkt lekker samen. Dus omdat het moet en...omdat het kan! Fijn dat je daardoor helpt de 1,5 meter afstand te bewaren. Je bent dus eigenlijk goed bezig! Slimmer chillen = corona killen! :-)  

Maar er zijn natuurlijk een aantal risico’s die er rondom media altijd al waren. Op dit moment is cyberpesten tijdens de online lessen een dingetje. Buitenom het gezichtsveld van de docent gebeuren soms heftige, grensoverschrijdende dingen. En je kent de termen inmiddels wel; sexting, grooming en sextortion. Wil je meer weten over deze begrippen? Kijk dan eens op www.kwetsbaaronline.nl. Klik bovenaan op ‘Wat is wat’.

En wat is socialbesitas? Kijk eens naar dit filmpje! 

Gamers doen het op dit moment erg goed. Ze zijn niet op straat en maken geen afspraken met vrienden thuis. Ze doen wat ze veel vaker doen namelijk online gamen met hun vaste vriendengroep. Fantastisch, maar... heb je misschien dit filmpje al gezien op de Insta van NOSstories? 

Wat lees je online over corona?
Wat zijn de bronnen die je goede informatie geven en wat is nepnieuws? Check altijd even waar de informatie vandaan komt. Veel jongeren doen dit al omdat ze weten hoe gemakkelijk je iets online kunt zetten wat niet waar is (maar er wel echt uit ziet). Of een bericht een Hoax is kun je checken op Hoax-wijzer. Daarnaast kun je door al die informatie erg onrustig voelen. Misschien wel bang of verdrietig. Kijk verder op deze website, daar staan goeie tips. 

Zomaar wat algemene tips over het gebruik van je mobiel:

  • Leg hem zo nu en dan eens even aan de kant.
  • Je hoeft niet direct te reageren. De ander kan best even wachten.
  • Laat je mobiel beneden als je gaat slapen of zet m in elk geval stil zodat je niet wakker schrikt.
  • Zet je meldingen uit. Daardoor heb je niet steeds dat je ‘moet’ kijken wie een bericht stuurt.
  • Denk goed na wat je post!! Heb je ruzie in de chat? Stop dan met chatten en bel iemand gewoon even. Soms loopt het via de chat uit de hand omdat je elkaar niet goed begrijpt. Of ga in elk geval uit de groep en ga verder in een privégesprek
  • Alles wat je online zet kan een ander ook screenen en dat is niet altijd handig.
  • Onze stelling; je kunt online eigenlijk niemand vertrouwen. Zelfs je beste vriend(in) wil weleens een grapje uithalen maar is ’t dan ook altijd grappig?
  • Het kan helpen als iedereen in het gezin soms even offline is. Ga samen wat gezelligs doen ter afwisseling – ook (soms juist) je ouders. Zeker met het vele thuiswerken is offline-tijd voor hun ook ontspanning!

Heb jij of je ouder(s) hier vragen, zorgen of opmerkingen over? Stuur dan een mailbericht aan info@kwetsbaaronline.nl of een chatbericht via Facebook Kwetsbaaronline of Insta Kwetsbaaronline. We proberen snel te reageren!

Wil je op een snelle en leuke manier op de hoogte blijven van het laatste nieuws, bijvoorbeeld over corona? NOS op 3 legt je het nieuws uit, in duidelijke taal en met graphics, zodat je het nog beter begrijpt. Abonneer je op NOS op 3 en praat mee! www.youtube.com/nosop3