We zijn er voor je  

Slecht slapen

Een goede nachtrust is belangrijk. Hierdoor voel je je overdag fit en uitgerust. Goed slapen is één van de items bij een gezonde leefstijl, naast voldoende bewegen en een gezonde voeding. Eigenlijk kun je zeggen dat slapen de basis is. Een slecht slaappatroon is van invloed op je eetgedrag en de mate (beschikbare energie) van bewegen. Bovendien; veel mensen hebben de neiging om te piekeren als ze wakker liggen. Zeker nu we in een onrustige tijd leven met het coronavirus.
Slecht slapen

Sinds het coronavirus worstelen veel mensen met slecht slapen. Als je 's nachts wakker kun je snel pieker gedachten krijgen. Piekeren over je gezondheid en de gezondheid van je naasten, piekeren over je werk, over mogelijke financiële gevolgen of over de toekomst. Misschien slaap je slecht in, of je wordt tussendoor vaak wakker of je bent vroeg wakker. Als je piekert kijk dan eens naar de tips over het verminderen van pieker gedachten. 

  • Zorg voor voldoende beweging. Probeer dagelijks te bewegen, zoek een rustige plek. Als je iemand tegen komt is het voor nu van belang om 1,5 m afstand te behouden.
  • Vermijdt zoveel mogelijk stress.
  • Dim ’s avonds het licht, zodat je lichaam een slaaphormoon gaat aanmaken. Doe de televisie of computer niet uit net voordat je naar bed gaat.
  • De temperatuur van de slaapkamer is liefst rond de 18 graden.
  • Ook frisse lucht is belangrijk!
  • Laat je mobiele telefoon beneden liggen in plaats van naast je bed.
  • Zorg voor gordijnen die je slaapkamer goed verduisteren.
  • Let op koffiegebruik en alcoholgebruik. Koffie en alcohol kunnen maken dat je slecht inslaap, doorslaapt of onrustig slaapt. Melk en bananen kunnen juist weer gunstig werken op je slaappatroon. 

Wil  je toch eens met een professional praten over slecht slapen? Neem contact op met de Emergis telefoonlijn via 0113 26 70 80 (maandag t/m vrijdag). 

Het team achter dit telefoonnummer wordt gevormd door preventiemedewerkers van Emergis in nauwe samenwerking met de ervaringswerkers en enkele vrijwilligers. Afhankelijk van de ernst of de zwaarte van de hulpvraag die je hebt, verwijzen de medewerkers je door binnen of buiten Emergis. Je mag ook altijd bellen voor een kletspraatje. Bijvoorbeeld omdat je vandaag nog niemand hebt gesproken.

Acuut hulp nodig?
Als je niet in behandeling bij ons bent, bel je de huisarts of de huisartsenpost. Als het nodig is nemen zij contact met ons op. Ben je wel in behandeling bij ons, dan kun je zelf bellen naar het secretariaat van jouw behandelaar.