We zijn er voor je  

Sombere gedachten

Ieder mens kan op bepaalde momenten in zijn leven te maken krijgen met sombere gevoelens of stemmingen. Bij nare gebeurtenissen is het normaal dat je je verdrietig of somber voelt. Het kost tijd om nare gebeurtenissen te verwerken. Je kunt dus zeggen dat somberheid gewoon is, dat iedereen er wel eens last van heeft. Deze ‘gewone’ somberheid verdwijnt meestal na een tijdje, vaak kunnen mensen die zich somber voelen nog functioneren. Als somberheid langdurig bestaat kan iemand het dagelijks leven steeds minder goed aan. Dan kan somberheid overgaan in depressie.

Afbeelding
Somberheid

Nu we in een onrustige tijd leven valt op dat er ook veel over gepraat wordt. Je kunt de televisie niet aanzetten of er is een praatprogramma bezig met het onderwerp corona. Wellicht ontvang je allerlei al dan niet ernstige filmpjes op je mobiel. Het is goed dat we geïnformeerd worden. Alleen teveel bezig zijn met corona en het gevoel dat je alle nieuws tot je moet nemen, kan leiden tot piekeren. Je kan het gevoel krijgen dat de situatie uitzichtloos is en dit kan weer leiden tot somberheid.  Het is goed zijn om jezelf hierin een beperking op te leggen en je gedachten en bezigheden te richten op andere zaken.

Lichamelijke klachten:

  • veranderd slaappatroon: veel of juist weinig slapen
  • concentratieproblemen
  • tot niets komen
  • vermoeidheid
  • neerslachtige stemming
  • gespannen spieren
  • hoofdpijn
  • weinig of veel eetlust

Mentale klachten:

  • neerslachtige stemming
  • piekeren
  • concentratieproblemen
  • geen zin hebben om iets te ondernemen
  • gespannen
  • angstklachten
  • Praat erover met je naasten, familie en vrienden.
  • Probeer om regelmaat te behouden, op tijd opstaan, op tijd naar bed, blijven sporten, werken.
  • Zorg voor voldoende ontspanning, doe eventueel ontspanningsoefeningen, ga wandelen, luister muziek. Onderzoek wat je prettig vindt.
  • Bewegen is belangrijk, dus ga naar buiten en zoek een rustige plek.
  • Probeer (telefonisch) je contacten te onderhouden en vraag aan anderen om regelmatig contact met jou op te nemen.
  • Probeer piekeren te vermijden (zie thema Piekeren).
  • Als je klachten erger worden, neem dan contact op met de huisarts.
  • Blijf niet mee rondlopen met je klachten. Er is hulp! 

Wil  je toch eens met een professional praten over sombere gedachten? Neem contact op met de Emergis telefoonlijn via 0113 26 70 80 (maandag t/m vrijdag). 

Het team achter dit telefoonnummer wordt gevormd door preventiemedewerkers van Emergis in nauwe samenwerking met de ervaringswerkers en enkele vrijwilligers. Afhankelijk van de ernst of de zwaarte van de hulpvraag die je hebt, verwijzen de medewerkers je door binnen of buiten Emergis. Je mag ook altijd bellen voor een kletspraatje. Bijvoorbeeld omdat je vandaag nog niemand hebt gesproken.

Acuut hulp nodig?
Als je niet in behandeling bij ons bent, bel je de huisarts of de huisartsenpost. Als het nodig is nemen zij contact met ons op. Ben je wel in behandeling bij ons, dan kun je zelf bellen naar het secretariaat van jouw behandelaar.