We zijn er voor je  

Spanning en stress

Door het coronavirus kun je spanning en stress ervaren. Misschien zit je met allerlei vragen waarop nog geen antwoord is. Over een mogelijke besmetting, over de toekomst, over je baan. Daarnaast leven we nu meer thuis. We werken vanuit huis en de kinderen zijn thuis. Dit vraagt veel van ons. De werkgever verwacht dat je vanuit huis werkt, de school van de kinderen verwacht dat je 'onderwijsassistent' bent. Het huishouden moet draaien en er is vaak minder tijd voor jezelf en voor sport en ontspanning. Allemaal zaken die spanning en stress kunnen geven.

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress is niet per definitie ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Maar als stress te lang aanhoudt of te groot is, heeft je lichaam onvoldoende gelegenheid om tussentijds te herstellen. Dan is er sprake van ongezonde stress. 

Veel mensen ervaren in deze coronatijd in meer of mindere mate stress. Je hebt misschien voor je gevoel nauwelijks grip op de situatie en het idee dat je de controle verliest.
Het is goed om te weten dat je wel degelijk invloed hebt op een aantal zaken. Het virus hebben we helaas niet zelf in de hand, maar we kunnen wel onze verantwoordelijkheid nemen. Houd je aan de hygiëne- en overheidsmaatregelen en ga niet onnodig hamsteren of paniek zaaien.

 

 

 

Wat kun je zelf doen om stress te verminderen? Ga aan de slag met deze tips van www.psyned.nl: 

Tip 1: Kom in beweging
Als je stress ervaart klinkt het heel verleidelijk om na een drukke dag op de bank te gaan liggen en er niet meer vanaf te komen. Natuurlijk is voldoende ontspanning ook belangrijk, maar helemaal niks doen helpt eigenlijk niet om stress tegen te gaan. Het is belangrijk dat de balans tussen ontspanning en inspanning goed is.

Voldoende bewegen helpt juist om stress uit te bannen.Verschillende onderzoeken tonen aan dat (matig intensief) sporten een positieve uitwerking heeft op je brein. Het stimuleert de gebieden in de hersenen die het stressgevoel afremmen. Dus door regelmatig te sporten, ook als je eigenlijk moe bent en energieloos, kun je stress verminderen. Het is wel belangrijk dat je een sport uitzoekt die bij jou past zodat je het beter volhoudt.

Ook is het belangrijk dat je de intensiteit van het sporten aanpast aan jouw niveau. Als je over je grenzen heen gaat tijdens het sporten worden er namelijk stresshormonen aangemaakt en verhoog je dus juist de kans op stress.

Tip 2: Zorg dat je voldoende slaapt
Slaapproblemen is één van de symptomen van stress. Als je stress ervaart kan het moeilijk zijn om ‘s avonds in slaap te vallen. Er zitten nog allerlei gedachtes in je hoofd en je blijft maar piekeren. Je bent wel moe, maar slapen lukt niet. De hormonen cortisol en adrenaline die vrijkomen bij stress kunnen je slaapsysteem in de war brengen omdat ze er ook voor zorgen dat je ontwaakt uit je slaap. Voldoende slaap zorgt er echter voor dat je beter kunt omgaan met stress.

Hoe zorg je dat je beter slaapt? Schrijf dingen op. Door gedachtes op papier te zetten kun je deze (tijdelijk) van je af zetten. Wat ook kan helpen is om een stuk te gaan wandelen, dit kan je hoofd leger maken. Verder is het aan te raden om een uur voor het slapen gaan alle digitale media aan de kant te leggen. Ga dus geen televisie meer kijken of nog even op je mobiel. Door de lichtkleuren in deze media wordt het hormoon melatonine (dat ervoor zorgt dat je in slaap valt) minder aangemaakt.

Tip 3: Gebruik mindfulness om stress tegen te gaan
Met mindfulness kun je stress verminderen. Mindfulness helpt je in het hier en nu te leven. Het leert je om te gaan met situaties en om met dingen aan de slag te gaan die op dat moment spelen in plaats van te gaan piekeren. Lees hier meer over mindfulness

Op de website www.therapieland.nl vind je een zelfhulp programma 'omgaan met coronastress'. Het programma geeft je praktische tips en handvatten om vervelende gedachten en gevoelens te verminderen. Het programma is gratis (wel een account aanmaken).

Wil  je toch eens met een professional praten over spanning en stress? Neem contact op met de Emergis telefoonlijn via 0113 26 70 80 (maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 21.00 uur). 

Het team achter dit telefoonnummer wordt gevormd door preventiemedewerkers van Emergis in nauwe samenwerking met de ervaringswerkers en enkele vrijwilligers. Afhankelijk van de ernst of de zwaarte van de hulpvraag die je hebt, verwijzen de medewerkers je door binnen of buiten Emergis. Je mag ook altijd bellen voor een kletspraatje. Bijvoorbeeld omdat je vandaag nog niemand hebt gesproken.

Acuut hulp nodig?
Als je niet in behandeling bij ons bent, bel je de huisarts of de huisartsenpost. Als het nodig is nemen zij contact met ons op. Ben je wel in behandeling bij ons, dan kun je zelf bellen naar het secretariaat van jouw behandelaar.